- A stílus fontosabb, mint a tartalom
Bármilyen beszélgetés, de különösen viták esetén a stílus többet számít, mint a tartalom. Az ember azt gondolná, hogy a tartalom a lényeg, holott inkább az, hogyan adjuk elő mondandónkat. Az érzelmileg intelligens emberek nyugodtan és összeszedetten kommunikálnak, függetlenül attól, hogy éppen miről van szó és kivel beszélnek.
Gyakran alkalmazzák azt a taktikát, hogy először különböző semleges témákról beszélgetnek a főnökükkel, és csak a „bemelegítés” után térnek rá az égető problémára. A legügyesebbek ezt olyan tökélyre fejleszthetik, hogy a főnök észre sem veszi, hogy ellentmondanak neki. A taktika révén az is tesztelhető, alkalmas-e a pillanat a probléma felvetésére, vagy jobb lesz más időpontban próbálkozni.
- Szerénység mindenek felett
Az arrogáns politikusok gyakran büszkélkedhetnek nagy rajongó táborral, a hétköznapokban azonban inkább a szerény embereket kedveljük. A magas EQ-jú emberek szerényen, visszafogottan adják elő a véleményüket a viták során. Ezzel a magatartásukkal azt kommunikálják, hogy nem kérdőjelezik meg a főnök tekintélyét, csak bizonyos aggodalmaiknak szeretnének hangot adni.
Érdemes olyan fordulatokat használni, mint „talán tévedek, de…” vagy „nem akarok okvetetlenkedni, ám úgy látom…”.
Ezzel jelezzük, hogy semmilyen személyes kritikát nem akarunk megfogalmazni. Ettől még egy alacsony EQ-jú főnök vérig sértődhet és elvesztettük a meccset. Mégis hasznosabb szerényen próbálkozni, mert nagyobb az esélye, hogy sikerült elérni a célt.
- Sose vitatkozzunk mások előtt
A fejlett EQ-jú emberek soha nem bocsátkoznak vitába nyilvánosan. A konfliktusokat négyszemközt kell rendezni, különösen, ha várható, hogy le tudjuk győzni a főnököt.
Kevés dolog bőszíti fel jobban a főnököt, mintha a beosztottai előtt alázzák meg. További szabály, hogy a vitás kérdést szemtől szemben vagy telefonon kell rendezni, mert az e-mail örökre megmarad és később megosztható másokkal. Még akkor is, ha a főnökünk és mi is e-mailben szeretünk kommunikálni, az érzékeny témákat a legintimebb módon kell megbeszélni.
- Ismerjük be, hogy vesztettünk, még akkor is, ha nekünk van igazunk
Akkor járunk a legjobban, ha sikerül a vitát elkerülni, a második legjobb opció pedig az, ha beismerjük a vereségünket.
Bizonyára nehéz elfogadni, ha a fejlett EQ-jú emberek megérzik, hol a határ, és visszavonulót fújnak, mielőtt elfajulnának a dolgok. Ez nem azt jelenti, hogy minden esetben fel kell adni, amikor nő a feszültség – arra kell rájönni, hogy folytatható-e értelmesen az adott beszélgetés vagy más megoldást kell keresni.
Tehát ha úgy látjuk, hogy a főnököt képtelenség meggyőzni, bólogassunk egyetértően, és próbálkozzunk más módszerekkel, ha egyáltalán vannak ilyenek. Ez azzal járhat, hogy végül a rossz döntés lép érvénybe, de legalább megtettük, ami tőlünk telt.
