A túlmunka negatív hatással lehet a mentális egészségre és az ezzel járó stressz az immunrendszert is gyengítheti. Ez az egyik utolsó dolog, amit a világjárvány idején kívánunk. Ráadásul egyes kutatások szerint a munkavállalók egy része (velem sem volt ez másképp) többet dolgozik a karantén alatt home officeból, mint amennyit korábban az irodából. Hogyan és hol húzzuk meg a határokat? Most már ugyan kezdjük oldani a szigorú szabályokat és egyre kevesebben vannak/lesznek otthoni munkavégzésen, mégis érdemes erről beszélni, hiszen számos cég tervezi, hogy beépíti ezt a fajta munkavégzést a jövőbeni működésébe.
1. Állítsunk fel határokat!
Ha van rá mód, alakítsunk ki otthoni irodát, íróasztallal, megfelelő székkel és világítással! A munkaidő kezdési és befejezési pontját érdemes megbeszélnünk meg azokkal, akikkel együtt élünk. Írjuk be a naptárunkba, hogy mettől-meddig dolgozunk és osszuk meg kollégáinkkal, így elkerülhető, hogy munkaidőn kívül keressenek minket! Az ilyen intézkedések fontos szerepet játszanak abban, hogy világosan megkülönböztessük életünk „munka” és „magánélet” területeit. Ehhez viszont az kell, hogy a munkaidőben csak a munkára koncentráljunk. Ez különösen nehézkes lehet a gyermekekkel élők számára. Ha a fentiekből magunkra ismertünk, fontoljuk meg olyan időszak megszervezését, amikor a család más tagjai vigyázhatnak a gyerekekre!
2. Minden nap csak azokra a feladatokra összpontosítsunk, amik jelenleg igazán fontosak!
A munkanap elején döntsünk néhány olyan fő feladatról (ha ezt nem tette meg a főnökünk helyettünk), amelyeket meg fogunk csinálni aznap! Ez segíti, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk és a nap végén mérhető eredményeket érjünk el, így könnyebb lesz abbahagyni a munkát és élvezni a nap hátralévő részét.
3. Mondjunk nemet feladatokra… ha szükséges!
A jelenlegi helyzetben a prioritások és a fókuszterületek szinte napi szinten változhatnak (és változnak is). Ezért van szükség önbizalomra, hogy nemet mondjunk olyan feladatokra, amelyek nem segítenek abban, hogy elérjük azon célokat, amelyek jelenleg igazán fontosak. (nekem vezetőnek is kell, hogy mondjanak és mondanak is időnként nemet a kollégáim)
4. Beszéljük meg a napirendet a velünk együtt élőkkel!
Ha olyan emberekkel élünk együtt és vegyes a kép, vannak akik eltérő munkaidőben dolgoznak, akiknek még a kijárási korlátozás idején is be kell járni dolgozni, vagy akik jelenleg nem dolgoznak, könnyen előfordulhatnak félreértések. Az otthoni munka nem azt jelenti, hogy nap közben biztosan lesz időnk elmenni bevásárolni, főzni vagy csak beszélgetni velük. Fontos tehát, hogy megbeszéljük, ki mikor dolgozik!
5. Minimalizáljuk a zavaró tényezőket!
Kapcsoljuk ki a telefonunkon az értesítéseket, hogy azok ne vonják el a figyelmet a munkáról! Ha van saját szobánk, ahol dolgozhatunk, csukjuk be az ajtót, így a velünk együtt élők is kevésbé fogják elterelni a figyelmünket! Készítsünk be magunknak (alkoholmentes J) innivalót és esetleg valami rágcsálnivalót is, hogy ne kelljen emiatt kijárkálni a konyhába!
6.Tartsunk ebédszünetet!
De ne az íróasztalnál! Ha lehet, üljünk le az ebédlőasztalhoz, vagy ha tehetjük, menjünk ki a friss levegőre (erkélyre, kertbe)! Ez segít, hogy motiváltabbnak érezzük magunkat, amikor délután folytatjuk a munkát.
Ha már a munkanap lejárt:
7. Csukjuk be az otthoni iroda ajtaját!
Nem elég azt mondani, hogy pl. 8-tól 17-ig dolgozunk, fel is kell állni az asztaltól, ha 17 óra van. Próbáljuk meg nem keverni otthoni és munkahelyi életünket! Különösen csábító lehet sok ember számára, hogy késő este még 1x gyorsan ránézzen valamire. Ez azonban az alvás kárára mehet, amely miatt másnap sokkal fáradtabb és ezáltal kevésbé hatékony lesz.
8. Kapcsoljuk ki a céges laptopot, telefont!
Ha ez nem lehetséges, legalább korlátozódjunk arra, hogy este csak 1x vagy 2x ellenőrizzük a munkahelyi e-maileket! Használjuk a személyes laptopunkat vagy telefonunkat – ha van ilyen – a személyes dolgokhoz (pl. online vásárlás).
9.Tegyünk valamit csak saját magunkért!
Menjünk el (egyedül) sétálni vagy futni, vagy csak nézzünk meg egy filmet! Ez is segít a mentális egészség fenntartásában és a munka-magánélet időszakok elkülönítésében.
10.Összpontosítsunk a pozitív dolgokra!
Ne fordítsuk teljes figyelmünket a körülöttünk zajló válságra! Ehelyett próbáljunk összpontosítani a pozitív dolgokra! Próbáljunk meg minél több időt tölteni a szeretteinkkel, barátainkkal, akár csak online is!